2012. szeptember 12., szerda

Amy Tan: A gyógyító lánya

"LuLing rohamosan romló emlékezete egyre nehezebben képes megidézni a szülőföldjén, Kínában töltött életét, anyját, az egykor híres gyógyító-csontdoktor lányát. A gyorsan elillanó múlt kísértése arra készteti, hogy megírja, amit még őriz a családja és faluja, Halhatatlan Szív történeteiből, elhallgatott titkokról, szerelmekről, csalódásokról, ősi mítoszokról, házi szellemekről, gyógyító sárkánycsontokról, csonthegyekről, magányos csúcsokról, ahol csak a szél zúg. Kalligrafikus kínai írásjelekkel papírra vetett naplóját egy fiók mélyén találja meg lánya, Ruth, aki hivatásos árnyékíróként, ahogy ő nevezi magát, mások történeteinek megfogalmazásából él, és saját életéről talán már beszélni sem képes. Anyja visszaemlékezései olyan erővel hatnak rá, hogy elhatározza, lefordítja a naplót. Ahogy halad a munkával, végre megismeri kislányként nehezen értett anyját, magyarázatot kap különös viselkedésére, és megtudja, amit LuLing már nem oszthat meg vele, de amit neki nem szabad elfelejtenie.
A napjaink San Franciscójában és a múlt századi Kína eldugott vidékén játszódó megindító történet az emberi lélek mélyére hatol, feltárja a múlt legfájóbb sebeit, legóhajtottabb reményeit és összetört álmait.
Amy Tan, az Egyesült Államokban élő, kínai származású írónő önéletrajzi ihletésű könyvében hitet tesz a szeretet ereje mellett, amely képes arra, hogy emlékeiben az ember újra megtalálja azt, amitől a fájdalom megfosztotta az életben."

Annak ellenére, hogy Amy Tan összes magyarul megjelent regénye ott van a magánkönyvtáramban, mégsem sikerült ezidáig egyet sem a kezembe vennem. Pedig az írónőről csupa jó olvastam, de valamiért mégis mindig a háttérbe szorult. 

A gyógyító lánya című regényének története nagyon összetett, hiszen több generációt vonultat fel, de az írónő megoldotta, hogy egyes személyek mégis kiemelkedjenek belőle. A könyv három nő élete körül forog, az egyik Drága Nénje, a többiek pedig LuLing és a lánya, Ruth, akik hiába egy család mégis nagyon távol állnak egymástól. Ám LuLing hirtelen betegsége segít abban, hogy megtalálják az egymáshoz vezető utat.

"Ez volt a szerelmünk kezdete, ugyanaz a görbe, ugyanaz a pont, ugyanaz az ecsettartás, miközben a légzésünk is egy ütemre járt."
  
Varázslatos. Úgy el lehet veszni a történetben, hogy igazán észre se vesszük. Titokzatos, sejtelmes és megdöbbentő. Ezeket a szavakkal tudnám a legjobban jellemezni. Amy Tan stílusa teljes mértékben levett a lábamról, pedig az elején nem gondoltam volna. Nehezen szoktuk meg egymást és féltem, hogy emiatt nem fogom szeretni a történetet, de egyik pillanatról a másikra azt vettem észre, hogy belemerültem a történetbe. Igazság szerint eleinte csak azért olvastam, hogy rájöjjek mi az a nagy titok, ami a Young családot körbelengi. Nem igazán figyeltem oda az apró részletekre, pedig sokkal jobban kellett volna, hiszen tele van olyan gondolatokkal, apróságokkal, amik emelik a történet fényét. Emiatt mindenképpen szeretném újra olvasni, hogy minden egyes mozzanatot újra átéljek, felfedezzem magamnak őket. Sőt, biztos vagyok benne, hogy ha egy kicsit idősebb leszek, másképp fogom értékelni az olvasottakat.

Igazán tetszett, ahogy bemutatja nekünk Kínát. A kultúrát, a történelmét, az embereket és mindezt teszi úgy, hogy szembeállítja Amerikával, hogy még erőteljesebben érezzük a kulturális különbségeket. Megmutatta mennyire nehéz lehet beilleszkedni egy olyan országba, ahol mások az emberek és a szokások. Megmutatta, milyen lehet újra megtalálni egymást a szeretetben és a szerelemben. Ilyenkor elhiszem, hogy a való életben is lehet happy end. 

Műfajilag mindenképpen családtörténet, de nem csak az. Bemutatja nekünk az anyákat, a lányokat, a fájdalmat, a háborút, a félelmet, az emberi sorsokat és összefonódásukat. Akaratlanul is szívünkbe zárjuk a szereplőket, akik rengeteg nehézségeken mennek keresztü, egyszóval mindenkinek olvasós A gyógyító lánya.

"Elhajóztam Amerikába,a földre ahol nincsenek átkok és szellemek. Mire megérkeztem, öt évet fiatalodtam. Mégis olyan öregnek éreztem magam."

Azt hiszem beismerhetem, hogy magával ragadott a történet. Lehetetlen lett volna egy percre is letenni, annak ellenére, hogy vannak benne hiányosságok, amit feljebb említettem is. Szórakoztató, de nem könnyed regény, olyan amit a hűvös éjszakákon lehet kézbe venni, úgyhogy aki most ilyen történetre vágyik, annak mindenképpen ajánlatos. 

Amy Tannel való első találkozásom jól sikerült, úgyhogy most már biztos, hogy a többit is el fogom olvasni. Ha egyszer egy üzlet beindul. :)

Értékelés: 5/5

Mások is olvasták:
Anaria: ITT

0 megjegyzés: