2013. november 27., szerda

YA, avagy Young Adult vagy ifjúsági


Pupilla, Amadea és Katacita után szabadon. 

Kivételesen nem hagyhattam ki, hogy ne soroljam fel a számomra kedves YA, azaz Young Adult könyveket, amit én inkább "ifjúsági" néven illetnék. Valójában nem igazán szoktam nézegetni, hogy éppen felnőtt vagy ifjúsági könyv, amit éppen kinézek magamnak, mert engem jobban érdekel, hogy fantasy, sci-fi, romantikus, krimi vagy éppen disztópia, ezek véleményem szerint sokkal jobban be tudják határolni, hogy pontosan mely csoportba tartozik az adott történet. Nyilván ezek közül van olyan, amit bármikor bárhol szívesen olvasok, de legtöbbször nem igazán szokott érdekelni, hogy az adott könyv ifjúsági avagy felnőtt. Természetesen azért én se veszek mindent a kezembe. ;)

Először nézzük azt ami számomra szívemnek kedves és akár többször is újraolvasnám:

J.K. Rowling: Harry Potter sorozat 


Legelső a sorban, mert számomra a legelső a kategóriában is. Ha valaki megkérdezné tőlem, hogy mit ajánlanék a mostani fiataloknak, akkor ez biztos hogy benne lenne. Ötletes, fantáziadús és letehetetelen, abszólút kedvenc. 

Suzanne Collins: Éhezők Viadala trilógia

Suzanne Collins könyveit szerintem lassan mindenki ismerni fogja, hiszen már moziban is élvezhetjük a történetet. Egyetlenegy gond van vele, hogy amíg az első kettő rész kiválóra sikerült, addig a harmadikban néha megöli az embert az unalom.

Cassandra Clare: A Végzet Ereklyéi sorozat



Mit mondhatnék? Imádtam. Cassandra Clare egy teljesen új világot teremt, amibe az olvasó legszívesebben belemászna. Ki ne akarna egy ilyen sorozatot?

Lucy Maud Montgomery: Anne sorozat


Ifjúságom kedvence. Igaz, az utolsó részeket nem olvastam a sorozatból, de még így biztos vagyok benne, hogy azok is kiválóak. És remélhetőleg a nagyobbik csemetém is előbb-utóbb kézbe veszi őket.


Jennifer L. Armentrout: Luxen sorozat 




Armentrout nevével nemrég találkoztam, pontosabban csak az első kötetet olvastam a sorozatból, de be van tervezve hogy előbb-utóbb (főleg ha megjelenik) kivégzem a Luxent.

Bree DeSpain: The Dark Divine trilógia


Szerintem ez az a trilógia, amit csak én szeretek a bloggerek között. Van benne valami, ami engem teljesen megfogott és emiatt borzasztóan megkedveltem az egész sorozatot, ezért polcon a helye. 


Libba Bray: Gemma Doyle trilógia
Állítólag sokan nem kedvelik Libba Bray trilógiáját, bár nem igazán értem miért, hiszen nagyon hangulatos, izgalmas, szórakoztató és még tudnám sorolni a végtelenségig. 



Ezen kivül még érdemes megemlíteni Marissa Meyer: CinderB.M. Grapes: Jóslatok hálójábanVictoria Schwab: Archívum és Scott Westerfeld: Leviatán sorozatát is, amik szintén kiválóak a műfajban.

Azt viszont sajnálom, hogy senki sem említett a megelőző századból könyveket, hiszen akkor is rengeteg olyan regény született, ami a mai napig megállja a helyét, ilyenek többek között Erich Kastner, Gergely Márta, Fehér Klára vagy Thury Zsuzsa művei. Igaz, hogy ezeket akkor még nem Young Adult kategória alatt adták ki, ám én mégis az ifjúsági könyvek közé sorolnám őket. 

2 megjegyzés:

Unknown írta...

Ne már! A kiválasztott unalmas? :D Én azon izgultam a legtöbbet; egy nap alatt kiolvastam, és már fizikailag rosszul lettem, annyira "bedepiztem" tőle.
Amúgy meg nem is te vagy az egyetlen, nekem is tetszett DeSpain könyve! Igaz, még csak az első részt olvastam, de szerettem a kis csacsiságával együtt :)

PuPilla írta...

Nagyon jó poszt lett, és milyen igazad van, hogy a régebbiek szóba sem jöttek, pedig én nagyon szeretem pl. Fehér Klára retróját (Mi, szemüvegesek, A földrengések szigete :)), és Thury Zsuzsa is várólistás.

De jó hogy említetted a Cindert is, az is érdekel.
Az Archívum élményét pedig neked köszönhetem :) <3