2013. április 14., vasárnap

Tana Vasilkova: A pók hálójában


"A fiatal és sikeres Blanka élete két világot takar. Az ünnepelt színésznő személyes élete azonban tele van fájdalommal és csalódással. Legféltettebb kincse kislánya, Alenka, egy viharos szerelem gyümölcse. A fiatal, várandós lány kénytelen hamar a talpára állni, apjával megszakítja a kapcsolatot miután adósságaiért cserébe az nőül adja. Férje eleinte nem érti, hogy Blanka miért olyan hűvös vele, de nem adja fel, és szeretete meghozza a várt eredményt. Amikor úgy tűnik minden jóra fordul feltűnik a gyermek igazi apja, és Blanka egyre jobban belegabalyodik a hazugságok hálójába."

Egy kicsit félre kellett raknom Karen Chance könyvét, ezért úgy döntöttem, hogy csupán merő kíváncsiságból beleolvasok Tana Vasilkova regényébe, aztán végül azon kaptam magam, hogy még mindig csak olvasom és olvasom. Ezért úgy döntöttem megadom magam a történetnek, hogy minél hamarabb a végére juthassak, mivel nagyon érdekelt a szereplők sorsának további alakulása. Miután végeztem az olvasással rájöttem, hogy Tana Vasilkova valószínűleg nem véletlenül Szlovákia egyik legismertebb írónője. Jelenleg három gyermekével él otthon és eddig összesen huszonöt könyvet írt, de hogy miként lehet minderre ideje, arról fogalmam sincs :) .

Eleinte nem igazán éreztem rá a könyv ízére, ami elsősorban az írónő stílusának köszönhető. Tele van tőmondatokkal, egyszerű mondatszerkezetekkel, ami első olvasásra furcsának tűnhet, de a könyv végére ezt annyira megszoktam, hogy már egyáltalán nem is érdekelt. Rájöttem, hogy ez a fajta írásmód lendületet ad a könyvnek, ettől valamhogyan hatásosabb és stílusosabb lesz az egész történet. Emiatt az események láncolata is sodró lendületű és pörgős lesz, amitől úgy éreztem magam mintha felültem volna egy gyorsvonatra, pedig azért annyi minden mégsem történik a könyvben. 

A regény legnagyobb titka, hogy hétköznapi életekről és sorsokról szól. Se több, se kevesebb. Emiatt az ember valahogy sokkal könnyebben mélyed el a történetben, automatikusan arra gondol, hogy vajon ő mit tenne a szereplők helyében. Megvallom, sok esetben úgy éreztem, hogy én teljesen másképp döntöttem volna Blanka helyében, aki szerintem meglehetősen rossz döntéseket hozott az életében, de mivel közel sem hasonló a helyzetem, ezért ítélkezni sem szeretnék felette. Ettől függetlenül mélyen megrázott ami vele történt, sokszor azon kaptam magam, hogy a sírás fojtogat. És pont emiatt egyszerűen képtelen voltam elszakadni a könyvtől, mert már teljesen beszippantott és addig nem nyugodtam míg el nem jutottam egészen a befejezésig.

A történet tele van számos olyan kérdéssel, szituációval, amivel nap mint nap szembesülhetünk. Tana Vasilkova olyan témákat feszeget, amire a való életben sem biztos, hogy egyértelműen képesek lennénk megadni a helyes választ. Tetszett, hogy a szereplői is képesek voltak hibázni, elfogadni másokat és megbocsájtani, igazi hús-vér emberként viselkedtek. Ettől függetlenül egyiket sem engedtem közel magamhoz, külső szemlélőnek akartam maradni, pont úgy ahogy egy színházban történik.

Elgondolkodtató, érdekes történet, jól kidolgozott szereplőkkel, olyan amiről lehet beszélni, vitatkozni. Remélhetőleg Tana Vasilkova többi könyvével is hamarosan megismerkedhetünk, de ami biztos, hogy a Pók hálójában a Könyvfesztiválon a miénk lehet. 

Értékelés: 5/4,5

Mások is olvasták:
Szilvamag: ITT 

1 megjegyzés:

Névtelen írta...

Érdekes cikket olvastam a Nyírségi Gondolat folyóirat 2013.évi 3-4. számában a 37. oldalon. A cikket Szabó László István írta és a címe:
Milyen szerepet tölt be az olvasás az ember személyiségének fejleszté-sében? A magvas és szép gondolatokat javaslom tanártársaimnak és szülőknek egyaránt.

Kovács Istvánné Debrecen