2013. június 17., hétfő

Jasper Fforde: Egy regény rabjai


"Jasper Ffforde kitűnő második regényében folytatódik a Jane Eyre esetben elkezdődött ötletgazdag, fordulatos és elképesztően eredeti irodalmi kaland – ismét a találékony és rettenthetetlen irodalmi zsaru, Thursday Next főszereplésével. Mivel élete szerelmét, Tedet nemlétezővé teszi a korrupt Góliát Konszern, Thursday kénytelen beállni a regényeken belül működő rendőrség, a Juriszfikció kötelékébe, ahol is kiképzőt és társat kap Dickens Szép remények című regényének szereplője, a férfigyűlölő Miss Havisham személyében. Miután elsajátítja új szakmájának csínját-bínját, Thursday vakmerő kirándulást tesz Poe A holló című versében, fejest ugrik Kafka és Austen műveibe, de még Beatrix Potter egyik mesekönyvében is akad dolga. Fergeteges kalandjai során életveszélyes véletlen egybeesések célpontjává válik, hitelesítenie kell egy gyanús körülmények között felbukkant új Shakespeare-darabot, és ha ez nem volna elég, meg kell akadályoznia, hogy a föld összes élőlénye egyik napról a másikra ragacsos, rózsaszínű zselévé váljon." 

Borzasztóan vártam a Thursday Next sorozat második részét, hiszen már az első is hatalmas favorit volt és nagyon bíztam abban, hogy a folytatás is hasonló élményt fog nyújtani, ám a második rész nem csupán kedvenccé vált, hanem képes volt túlszárnyalni még az elődjét is.

Innentől kezdve csupa ömlengés lesz a bejegyzés, így aki nem bírja az mindenképpen lapozzon. :) Köszönöm!

"Mycroft legtöbb elmeszüleménye még ahhoz is túl veszélyes volt, hogy belegondoljon az ember, nemhogy szabad prédává tegye a hiperradikális gondolkodásra tökéletesen felkészületlen világunkban."

Jasper Fforde
A sorozatokkal az a nagy baj van, hogy egyszer mindig véget érnek, ráadásul mindig akkor amikor nem kéne és néha bizony nagyon sokat kell várni, mire megérkezik a folytatás. Jasper Fforde Thursday Next sorozatával is pontosan ez a probléma, hogy sajnos nincs a kezemben a folytatás, pedig ha egyszer elmerülök ebben a világban, akkor legszívesebben benne is maradnék. És most kifejezetten utáltam, hogy nem tudok egyből a folytatásért nyúlni, nem csak azért, mert olyan befejezést rittyentett az író, hogy legszívesebben a falat kapartam volna, hanem azért is, mert egyáltalán nem akartam elszakadni se a történettől, se a szereplőktől. 

A második rész pontosan ott folytatódik, ahol az első véget ér. Thursday és Ted épp a házasság boldog perceit élvezné ki, ha nem történne mindig valami Mrs. Next asszonysággal, ami keresztbe húzná a számításait, hiszen ahogy azt már az előzményben megszokhattuk a főhősünktől, most is olyan kalamajkába keveredik, amiből nem lehet csak úgy egyszerűen kimászni. 

Ez a rész teljes mértékben túlszárnyalja az elsőt a rengeteg humorral, az eszméletlen ötletekkel és az elképesztő cselekménnyel. Fordulatosabb, szórakoztatóbb, élvezetesebb és sokkal kiforrottabb, mint az első rész, de egy sorozatnál ez valamennyire el is várható. Nem hiszem, hogy sok meglepetéssel szolgálnék, ha azt mondom, hogy ebben a részben az újabb ötletekben sincs hiány, hiszen az író újabb meglepő dolgokat varázsolt elő a kimeríthetetlen tarsolyából. Szeretem Jasper Fforde könyveit, mert olyan dolgokra képes, olyan dolgokat mutat meg nekem, amiben az ember szívesen lubickol, akár órákon keresztül is. Igaz, nincsenek benne magvas gondolatok, egyszerűen csak el akar minket szórakoztatni, amit marha jól csinál. Pontosan ilyennek kell lennie egy szórakoztató regénynek.

forrás: lurazeda.deviantart.com
A szereplők is egyre mélyülnek, egyre kidolgozottabbak, ezáltal egyre közelebb kerülnek az olvasóhoz is. Valahol azt olvastam, hogy Thursday inkább férfi narrátorra hasonlít, ami valószínűleg abban nyilvánulhat meg, hogy kevés szót pazarol önmagára. Egyszerű ember, sír amikor sírni kell, őszinte amikor őszintének kell lenni, semmi felesleges dolog, és én pont ezt szeretem benne. Az újdonság a szereplők között maga Next nagyi, aki szerintem még fel fog néhányszor bukkanni a következő részekben, legalábbis nagyon remélem. Ja és ha esetleg nem említettem volna, akkor valaki szerezhetne nekem egy Dodót, mert nagyon szeretnék már egy olyat. :)

A bejegyzés befejezéseként még szeretnék halkan köszönetet mondani a fordítónak, mert amit ebben a könyvben véghez vitt, az felér egy csodával. Habár halvány lila gőzöm sincs arról, milyen lehetett az eredeti szöveg, de abban biztos vagyok hogy nehéz lehetett lefordítani, ezért mindenképpen megemelném a nemlétező kalapomat. 

"Nem akartam celeb lenni. Nem akartam szerepleni az Esti Stamp Edley-ben. És egyvalamit rögvest az elején tisztázzunk: csak ha a biztos pusztulástól menteném meg vele a világot, akkor egyeznék bele egy olyan sületlenségbe, mint a Thursday Next Videotornája."

Ha esetleg nem sikerült leszűrni a lényeget, a kusza gondolataimból, akkor elég ha annyit megjegyzel, hogy neked ez a sorozat kell, mert egyszerűen eszméletlen. A kiadónak pedig üzenem, hogy ide azonnal a folytatást! :D

Értékelés:5/5***

Mások is olvasták.

0 megjegyzés: