2011. március 29., kedd

Jean M. Auel: A Barlangi Medve népe

"Valamikor az emberiség hajnalán egy aprócska kislány és egy kicsiny törzs küzd az életben maradásért. Útjaik összetalálkoznak, sorsuk összefonódik, jóllehet a szőke, sudár termetű, nyúlánk Ayla minden tekintetben elüt a Barlangi Medve népének görbe lábú, kiugró homlokereszű, szőrös testű tagjaitól…

Egy távoli elődünk és letűnt neander-völgyi rokonaink mindennapi élete elevenedik meg ebben a nem mindennapi történetben, mely – csakúgy, mint valamennyi ember története az azóta eltelt 30 ezer évben – a szeretet és a gyűlölet, az egymásrautaltság és a széthúzás a boldogság és a tragédia, a múlt és a jövendő folyamatosságának és összeütközésének hőskölteménye. Mindenekelőtt pedig Ayláé, aki akaratával, kitartásával, ügyességével minden különbözősége ellenére is elfogadtatja magát a törzzsel, miközben érzékeny, okos, önálló,a saját útját járó nővé cseperedik."

Gondoltátok volna, hogy ez a könyv valamikor réges-régen már megjelent kis hazánkban? Mert én bizony nem tudtam, egészen addig míg kemény kutatásokba nem kezdtem, mivel a regény témája olyannyira egyedi, hogy szerintem az ember kíváncsiságát automatikusan felpiszkálja. Szerintem kevés olyan könyv van a szórakoztató irodalom műfajában, ami az alábbi kérdésekre adhat választ: Hogyan éltek az elődeink az őskorban? Milyen lehetett akkoriban az embereknek az élet? A félreértések elkerülése végett megjegyezném, hogy Jean M. Auel sem fogja megadni mindenre a választ, de segít abban, hogy mindezt elképzelhessük.

A történet teljes mértékben megfogott, szinte elvarázsolt, annak ellenére, hogy bizonyos részeket igencsak untam. Nem tudott minden oldalon lekötni, pedig a történet tényleg olvastatja magát, olyannyira hogy az ember észre sem veszi, hogy már a könyv felénél tart. Bizonyos részek elhagyásával egy tökéletes mű kerülhetett volna a kezünkbe, habár biztos vagyok benne hogy ennek ellenére is sokan annak fogják tartani. :)

Rengeteg szereplő vonul fel a könyvben, de számunkra Ayla karaktere lesz a legfontosabb. Kedves és szerethető, olyan ember akit az olvasó hamar a szívébe zár. Érdekes volt látni, ahogy felnő egy teljesen más törzsben, ahogy megpróbálja elsajátítani a számára különleges beszédet és kultúrát. Habár Ayla agyilag jóval magasabb szinten áll, mint a csoport többi tagja mégis valamennyire le kell ereszkednie, hogy megértse a körülötte lévőket.

A regény különlegességét az adja, ahogy a szerző megeleveníti számunkra a törzs életét, ahogy kidolgozta és felépítette a kultúrájukat. Hihetetlen háttérmunka állhat emögött, hogy ennyire valós és hiteles legyen az olvasó számára. Ami igazán megfogott, az a törzs tagjainak a kommunikációja, hiszen nem csak szavakat hanem kézmozdulatokat is használnak. Ha ki kellene emelnem egy olyan momentumot, ami igazán megfogott engem, akkor biztos hogy ezt a kidolgozottságot említeném meg.

Jean M. Auel regénye ugyan lassú mederben folyik, de ezt az olvasó észre sem veszi. Ha hagyod magad, hogy a történet elringasson, akkor hidd el, hogy jól érzed majd magad benne. :)

U.I.: Egyébként a regényből film is készült.

A könyvért köszönet az Ulpius kiadónak!

Értékelés: 5/4

Mások is olvasták:
Katamano: ITT
Könyvmoly: ITT
Bobó: ITT

1 megjegyzés:

Anyuka írta...

Nekem is nagyon tetszett! :)
Könyvtárba járok olvasnivalóért, de miután elolvastam a Barlangi medve népét meg a Lovak völgyét, a Mamutvadászokat már megvétettem magamnak névnapomra, és most az első 2 kötetet is be fogom szerezni - antikvár példányokat.